diumenge, 17 d’abril del 2011

"Funny games", teatre de la violència o metàfora de la vida?

Dos joves aparentment inofensius entren en una casa per demanar ous. Aquesta innocència prompte esdevindrà en una violència i en una brutalitat terrible.Es dedicaran a torturar a la família fins a matar-los a tots.
Això és “funny games” des d’una visió summament superficial.
Un cop parlant amb un amic em digué que “funny games” era un teatret de la violència i res més. Com n’estava d’equivocat.
Funny games respon a la concepció del món que té Haneke. Michael Haneke és un dels mestres de fer un cinema coherent amb el món en que vivim. Comenta: "El cine más interesante de hoy día viene del tercer mundo, porque esa gente tiene algo por lo que luchar. Nosotros no hacemos más que describir permanentemente el asco que sentimos de nosotros mismos".
Aquest fàstic que ens donem a nosaltres mateixos ve donat per l’espiral de sense sentit que acaben significant les nostres vides, unes vides predissenyades per estar al servei de la dictadura del consum i dels diners; el capitalisme.
Així, Haneke fa un cinema conscient amb els problemes socials que ens envolten. I ràpidament veu que un dels més importants és la violència.
“Funny Games” és una obra magistral; deixant de banda un anàlisi més purament cinematogràfic(que aconsegueix unes grans dimensions en escenes com la de la mort del fill, o la trobada del gos mort, etc que aconsegueixen crear una tensió impressionant), trobem la idea de crear un xoc a l’espectador que ens faja pensar i reflexionar.
La gent que mira el film i diu que és una completa salvatjada no ho diu quan veiem la violència constant mostrada per les televisions; perquè ixa violència interessa els seus interessos polítics, morals i/o ideològics.
La televisió no sap perquè ens mostra guerres i morts, assassinats i odi tots els dies, i la gent tampoc es molesta en apagar la tv o cridar a les cadenes per preguntar el perquè. Però si un film ens explicita la violència latent (que existeix a cada ciutat del món)llavors ens trobem davant d’un cineasta que l’únic que cerca és cridar l’atenció.
Dins de l’infern que representa aquella casa no hi ha regles ni normes que seguir. Haneke ens ve a dir que vivim en un món on no ja no hi ha ni educació ni formes, el món està podrit. Pots tenir al metro segut al teu costat un assassí. Pots ser atacat per persones les quals siguen molt més cruels que els assassins d’aquest film.
La gent que controla el món organitza congressos i “cumbres del g no se quina pollada” i demés parafernàlies sense adonar-se que la vida és un “Funny Games” tràgic i sense concessió.
No estaria mal agrair-li a Michael Haneke el fet que mitjançant aquest films ens qüestionem la funció de la televisió i, més important encara, la nostra vida. Una vida on existeix la violència, existeix i està a cada cantonada. No podem tancar els ulls i oblidar-nos que hi ha molts “Funny Games” cada setmana.
Així, i després d’aquestes raons, per mi”Funny Games” és una metàfora de la vida que ens ha tocat viure i que, ens agrade o no, hem d'afrontat amb valor.

6 comentaris:

  1. estaria be fer-los un funny games a paquito camps o a rita barberà jajaja

    ResponElimina
  2. ja fa temps que la vaig vore... però mai meu havia plantejat així, simplement hem pareixia una salvajada tot i que hem va agradar prou... supose que avans de vore una peli igual cal informar-se un poc sobre el director i el que vol transmetre... i després repensar el que ens ha transmès realment. Gràcies per arruixar algo de llum a la quotidianitat en la que vivim Adrià.

    per cert m'ha encantat aquest paràgraf, un abraç

    "La televisió no sap perquè ens mostra guerres i morts, assassinats i odi tots els dies, i la gent tampoc es molesta en apagar la tv o cridar a les cadenes per preguntar el perquè. Però si un film ens explicita la violència latent (que existeix a cada ciutat del món)llavors ens trobem davant d’un cineasta que l’únic que cerca és cridar l'atenció."

    ResponElimina
  3. Jo quan la vaig veure vaig reflexionar un poc, però tampoc vaig aprofundir molt, però ara aquest és un dels meus cineastes preferits i llegint coses i tornant-la a veure, he tret aquestes conclusion!
    m'alegre molt que t'agrade, jhà!
    pròximament intentaré fe Ken Loach!

    ResponElimina
  4. jo també vaig veure la peli fa un temps...
    inclús la vaig 're-veure' la setmana passada, la feren a la 2! però era la versió nova akesta vegada

    he de dir, que pense ke nosaltres també tenim coses per les que lluitar. per exemple, contra eixes 'vides predisenyades pel capitalisme' ke dius al text.

    molt bona l'entreda adrià, aci estarem esperant la de ken loach eh?

    un abraç

    ResponElimina
  5. està claríssm que encara hem de lluitar contra això que tu dius Eva, i hem d'intentar lluitar contra la violència injstificaad. de Kean Loach no se massa, si teniu alguna predilecció o alguna peli que puga traure-li suc, digeumeeeeu!!

    ResponElimina
  6. adriano he vist una peli, fluixeta artísticament, però transmitia el que volies dir al títol, es d'un tipo que està disposat a matar per aconseguir un lloc de treball, i ho fa, mostra la cruesa dels aturats i el que estan disposats a fer, a primera vista el tipo pareix un psicòpata, i ho es, però podria ser una historia real, gràcies per l'entrada, m'ha fet vore la peli des de l'optica que plantejaves, es diu arcadia, però mola vorela per el que comentaves jajajjaa, un abraç

    ResponElimina